tiistai 20. elokuuta 2019

Singapore 9.8-11.8.2019


Voi Singapore. Miksi kukaan ei kertonut minulle, että sulla on synttärit sama päivänä kun saavun sinne? Koko Singapore oli aika päähänpisto. Minusta tuntui et nyt oli eletty riittävästi Langawilla ja googlettelin vaihtoehtoja miten pääsen sieltä pois. Periaatteessa vaihtoehdot oli ottaa parin vuorokauden mittainen lautta tai lentää. Olin kuullut muilta reissaajilta ihan liian paljon hyvää Indonesiasta ja halusin sinne. Halusin myös jostain syystä pois Malesiasta. Bongasin 30€ lennon Singaporeen seuraavalle aamua, bookkasin sen ja löysin itseni koneesta. Lento oli itsessään vain hieman yli tunnin ja meni ohi kovin nopeasti. Ei kirjaimellisesti ehtiny kuin nousta ja laskea.
Olin suunnitellut (ja kerrankin pysyin suunnitelmassani) olla Singaporessa vain viikonlopun. Singapore oli kuin tuulahdun Euroopasta! Niin siistiä, niin organisoitunutta ja turvallisen tuntuista! Okei, kallista jos erehty vertaamaan vaikka Malesiaan, mutta kun vertasi Suomeen ei sieluun sattunut yhtään niin paljoa. Singapore ei kuitenkaan ylitä Suomen hintoja. Tein valinnan, etten ota Singaporeen itselleni sim-korttia, joten siellä sitten suunnistettiin vanhaan tyyliin kartan kanssa.

Majoitukseni täyteen bookatussa Singaporessa oli kamala. Ja kallis. Huoneessa asui minun lisäkseni parikin pitkänkaavan asukasta. Toinen oli majaillut huoneessa 3 vuotta ja toisella oli menossa kolmas kuukausi. Mä en voi ymmärtää. Miksi kukaan haluaisi asua hostellissa 3 vuotta? Kaiketi se on halvempaa kuin vuokrata oma asunto, mutta itse (ainakin tämän reissun jälkeen) olen valmis maksamaan yksityisyydestä ja omasta paikasta pitää tavarat turvassa. Ja ennekaikkea siitä ettei ympärilläni nukkuvat ihmiset vaihdu joka yö. Mä olen sinällään jo aika tottunut hostelli eläjä ja tiesin selviäväni tilanteesta. Myöhään illalla huoneeseen saapui Australialainen nainen, jonka ilme kertoi paljon. Teki mieli lohduttaa ja sanoa että kyllä sä selviät. täällä vain nukutaan.

Hostellin ollessa kamala, ei tullut kieltämättä vietettyä siellä kovinkaan paljoa aikaa ja hyvä niin, Singapore itsessään oli kaunis ja todella ylöspäin kasvanut. Käytännössä oli sama mihinpäin katsoi aina maisemaa halkoi jokin hyvin korkea tönö.

 Löysin ihan sattumalta hostellin läheisyydestä ihan superkivan Intialaisen ravintolan ja lopulta päädyin syömään siellä sekä illallisen että aamiaisen. Lentoni Ateenaan lähtee alle kuukauden kuluttua Singaporesta, joten saan ehkä vielä yhden päivän paikan tutkimiseen. Se on varmaa, että menen taas syömään tuohon ravintolaan. Kaikki oli niin täydellistä.

Koska kyseessä oli itsenäisyyspäivä kaupungissa tapahtui vaikka mitä. Lähdin tutkimaan Singaporea ja ensimmäisenä ylitseni lentää  3 hävittäjää muodostelmassa. Onneksi olin jo tähän mennessä kuullut itsenäisyyspäivästä, muuten fiilis olisi voinut olla hyvin jännittävä. Illalla oli suurin ilotulitus mitä olen koskaan todistanut. Suomessa ihmisille kerrotaan et tuolta ammutaan, katso sinne. Singapore ei tälläistä infoa jakanut koska ampumispaikkoja oli varmaan viisi. Paikassa jossa itse ilotulitusta katsoin näin kahden ampumapaikan raketit, jotka kovin miellyttävästä heijasteli pilvenpiirtäjien pinnoista. Oli kieltämättä aika hienoa. Mutta, koska ihmisiä oli niin paljon samassa paikassa, minulle tuli olo, jos tänne tehtäisiin terrori-isku, se tapahtuisi nyt. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, joten kaikki hyvin.

Tuijottelin ilotulitusta tälläisestä puistosta, missä oli kivoja metallisia palloja. 

Turistipäivä Singaporessa

Singapore on niin oudon vihreä ollakseen kaupunki. Lueskelin jostain, että siellä on oikeasti panostettu siihen, että maisemassa on puita ja pensaita. Ja se kyllä näkyy kokonaiskuvassa. Minusta myös se et top 3 turistinähtävyydet on puistoja kertoo jotain.


 Aloitin aamuni isoimmasta puistosta Singaporessa. Puistossa kasvaa miljoonia kasveja, ja minä fiksuna tyttönä kuvaan asfalttia. Tää kuvio oli niin ovela! Väittäisin että toi on ihan perus betonia, jonka päälle on painettu lehtiä, jotka on revitty kuivamisen jälkeen pois. Mä haluan tälläiset pihalaatat itelle myös! Siis jos mulla joskus on piha, mihin ne laittaa. Puisto kantaa nimeä Singaporen kasvitieteellinen puutarha (Botanic Gardens). Kieltämättä vähän läpi juoksin paikan, minulla oli kuuma ja nälkä. Hieman piristi kun noin puolimatkassa lammessa oli useita kilpikonnia.

Selfiehetki. Taustalla Singaporen ehkä kuuluisiin nähtävyys, superpuut.Superpuut on päällystetty aurinkokennoilla ja ne keräävät päivän aikana energian, jota ne käyttävät iltaisin kun puihin kiinnitetyt valot syttyvät.

Sisävesiputous Cloud Forest kuvun sisällä. Oli kivan viileää ja nättiä. 
Asenne etana. 
-Stu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti